Yinyoga

”To value living in an inclusive and conscious way”

”Stay connected to what is happening within us without retaliating or abandoning the scene”

Sarah Powers

yinyoga på bryggan

Anna gör yinyoga i sällskap med and vid Mälaren.

Yinyoga 

är en relativ enkel yogaform som kombinerar klassiska yogapositioner med mindfulness och kinesisk medicin.

Du får stanna upp, andas ut och slappna av samtidigt som du med ett vänligt, lätt nyfiket sinne studerar vad som sker. Du får träna på att inte kritisera eller bedöma (inte alltid så lätt då det är en av sinnets viktiga uppgifter), och att upptäcka när det är just det du gör. Den långsiktiga effekten av att se på dig själv med snälla ögon och acceptera eller med andra ord, omfamna det som sker är ökad  självacceptans och ökad självmedkänsla. På så sätt bidrar yogan till ett mer inkluderande och respekterande samhällsklimat. 

Hur går Yinyoga till?

Alla positioner är liggande eller sittande, många känner igen sig från vanlig träning eller Friskis och Svettis. En viktig skillnad är ditt fokus (som är inåtriktat) och tiden du stannar i positioner. När vi stannar lägre aktiveras kroppens bindvävnad, den upplevda känslan kan vara att det blir mer plats, mer rörelseutrymme i dig. Du bli mer energifylld, samtidigt som sömnen ofta blir djupare. Med andra ord pigg på ett samlat, grundat och förankrat sätt.

Om mig som ledare

Som ledare i yinyoga lägger jag mycket fokus på att du ska hitta rätt i positionerna, använda kuddar eller andra props. Det här leder till att det är lättare att slappna i hela kroppen. Jag guidar dig att hitta din individuella takt, utan att pressa på eller prestera. Samtidigt visar jag var det finns möjlighet till växande. Discernment, urskillningsförmåga, är ett viktigt begrepp inom all yoga och här handlar om att du ska lära dig att hitta vad som är till hjälp, just nu. 

Meditation

Vi avslutar yogastunden med Metta meditation (Kärleksfull vänlighet) och andra tysta eller guidade meditationer. Tack vare att kroppen och sinnet fått landa och vila upplever många att det är lättare att meditera i yinyogan än när meditationen görs separat.  


Retreat lör 20 nov kl 10-16

Inbjudan till dig som vill dyka djupt in i kroppen och sinnet. Du kommer att få sträcka ut och skapa mer liv i hela kroppen. Säkerligen kommer ditt huvud med alla tankar få uppleva en känsla av befrielse. Det kommer inte att bli tomt på tankar men du kan bli mer klarsynt och fokuserad på ett vänligt och grundat sätt. Mellan de två yogaserierna gör vi gående meditation ute, äter soppa, vilar och tar hand om oss själva. 

Tid kl 10-16

Avgift 750 kr för program och sopplunch med hembakat bröd.

Plats Mitt vardagsrum på söder nära Skanstull. Du får adress och portkod vi anmälan. Det finns utrymme för 4 personer.  Blir det fler anmälda ordnar jag ett till tillfälle före jul. Skriv gärna upp ditt för mitt måndagsbrev så blir du först att få info.