Höstmörker

höstmörker
Höstmörker påverkar alla. Jag inväntar en bild eller två.

November är en mörk månad på vårt Norra halvklot. Hur påverkas Du av höstmörkret? 

Många dagar hör jag någon säga: det är så mörkt nu! Gärna med en röst som att det är ett straff. ”Vad har vi gjort för att drabbas av höstmörket?” 

Jag letar infallsvinklar

Den spanske mystikern Johannes av Korset (1542 till 1591) är en av dem som utforskat mörket. Under en fängelsetid skrev han ”Själens dunkla natt” som handlar om hur Gud verkar i själen, inte genom ljuset och glädjen utan genom mörker och sorg. 

Poeten Margareta Melin skriver i sin dikt som också blivit en psalm: Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där

Poeten Hafiz (1320-1389) bidrar med ett kort utdrag uri dikten If its not too dark. ”Go for a walk, if its not too dark. get some fresh air, try to smile. Say something kind to a safe-looking stranger, if one happens by.” 

YinYang : den österländska symbolen med en svart prick i det vita området och en vit prick i det svarta. Där beskrivs det vita som ljus, en uppåtgående och uppbyggande kraft, aktivitet, värme, den maskulina aspekten och att göra. Medan det svarta står för mörker, en nedåtgående och nedbrytande kraft, kyla, vila, den feminina aspekten och att vara. Balansen mellan ljus och mörker är nyckeln samt tanken att i det ena finns fröet till det andra.

Ljus och mörker

När jag befinner mig i perioder av nedstämdhet märker jag att det yttre mörkret påverkar mig starkt medan ljuset utifrån inte har samma kraft att tränga in.Tack och lov är de inte lika förekommande i mitt liv längre. Jag kan äntligen se ett tydligt mönster. När jag en längre period inte bejakar mitt behov av återhämtning och vila. Eller när jag säger ja till roliga saker eller spännande uppdrag som det inte finns utrymme för, då kan nedstämdheten komma smygande.

Likaså behöver jag hålla koll på hur många timmar jag sover, äta regelbundet och gärna undvika socker så mår jag som bäst. För att sammanfatta så behöver jag hålla balans mellan ljus och mörker, aktivitet och vila. Känner Du igen dig? 

Vad ligger i kulturen?

Yogaelever jag möter kan berätta att det känns skönt när det börjar bli mörkare i mitten av augusti, att det känns lite vilsamt. Ofta sägs det här med ett ursäktande leende som att vi ska uppskatta ljuset. Jag funderar på om det finns en kulturell nyckel här för oss nordbor i och med att det är så mörkt stora delar av året. Sammantaget med berättelser om olyckor och farliga situationer som uppstått i mörkret får det mörka en olycksbådande klang. Och i ljuset spricker trollen, det vet även de minsta barnen. 

Viktor Frankl

En av dem som överlevde koncentrationslägren och tidigt skrev om vad som gjorde att vissa överlevde var Viktor Frankl. Här ett citat: ”Mellan stimuli och respons finns ett mellanrum och i det mellanrummet finns din kraft och din frihet”. Där kan jag hitta en väg att ta både ljus och mörker i handen och välja hur jag vill förhålla mig. Vila i det omfamnande mörkret, vakna långsamt i gryningsljus, vara aktiv i dagsljuset och kura skymning när dagen går mot sitt slut. Det låter som poesi i en aktiv vardag, och en medveten dag i taget, kanske det kan vara möjligt. 

När allt kommer omkring är det viktigaste kanske just friheten att förhålla sig till allt som sker med ett öppet sinne och ett öppet hjärta. Dessutom kan vi träna på det tillsammans!

 


Jag ser fram emot och läser alla som skriver tillbaka. Lika tacksam och nöjd blir jag över dig som låter texten bidra till en eftertanke: hur kan du ta hand om dig i höstmörkret?

Yinyoga i höstmörker
På lördag är det äntligen dags för den första yinyoga-retreaten sedan 2019. Fyra deltagare och jag, hemlagad soppa till lunch. Nästa tillfälle kommer tidigt under 2022 (om inget oförutsett händer förstås).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.